2012. október 9., kedd

"Jó reggelt"

Lett volna tegnap Kendo, de végül elmaradt mert a tanár beteg. Elvileg pénteken lesz, szal szombaton irok majd erről is várhatóan :)

Az egyik órára várva rögtönöztünk egy nyelvtanfolyamot a jelenlévők aktiv közreműködésével. A téma a "jó reggelt, tanár, köszönöm" hármas volt. Tanulságok:

- A kinai még mindig nehéz nyelv. Az én sztem teljesen rendben lévő "hao"mat a kinai csaj vagy 10szer kijavitotta általam meghallhatatlan okokból, és a "laoshi" (ez a tanár) "shi"-jét is újramondatta legalább ennyiszer. Viszont a Xiexie-re (köszönöm) közölte, hogy pont úgy mondom mint a pekingiek és ez vicces :)

- Az azerbajdzsáninak alapvetően egész emberi hangzása van, bár az irás helyenként fura. Állitólag a törökhöz van köze, ez akár elképzelhető. Úgy-ahogy sikerült mindent első-másodikra kimondani

- Nade úgyis mindenki a magyarra kiváncsi! menjünk sorban.
1) a "jó reggelt" jól indult de a végével voltak problémák. A "jó" ment mindenkinek, a reggelt csak az azerbajdzsáni lány tudta elsőre. A japánok valamiért a "reggel"-en nem tudtak túljutni, pedig minden létező módon próbáltam őket rávezetni arra, hogy van még ott egy t- a végén pedig.

2) A Tanár jött. Éreztem hogy ebből baj lesz, szegény kinai lány a t és d között vacilált sokat, végül valami, kis jóindulattal "donald"-nak hangzó dolog hagyta el a száját, pedig tudom hogy ott is van T betű, csak az irás zavarta meg valszeg. Az azerbajdzsáni verenyzőnek ez is elsőre ment, sztem lehet hozzájuk valami közünk, mert egész magyarosan ejtett mindent. A japánok nagy kerékkötője az "A" betű, amennyire tudom, ilyen csak nálunk van, volt itt "tonaa", "tánáár" meg minden elképzelhető variáció.

3) "Köszönöm", azt hittem ebből is sok gond lesz, de ezt szépen tudta mindenki. Emellett persze nyilván mindenkit a káromkodások érdekeltek, de hogy a dolog civilizált jellegét megtartsuk, egy "Te hülye" volt minden amit hajlandó voltam nyújtani. (arról nem is beszélve, hogy a cifrább magyar káromkodásokat kb. lehetetlen leforditani).

Megfigyeltem emellett egy Shogi meccset. Namost ez a játék a japánok szavaival élve "olyan mint a sakk", és el is hiszem, hogy ha már az ember érti, hogy mi történik, akkor tényleg olyan. Amit én egyelőre láttam:
- minden figura alakra teljesen ugyanolyan
- ezeknek a szinűk se különbözik egy dekát se
- kizárólag a rájuk irt (persze hogy stilizált) kanjik alapján kéne tudnod, hogy melyik melyik
- Bár minden figurénak a sakkhoz hasonló lépésstruktúrája van, de ezek jellemzően nem túl egyszerűek, kb minden figura valamilyen variáció a lóra, tehát előre és oldalra is tud valamennyit menni. 
- Ami biztos, hogy a leszedett figurákat megkapod és sajátodként használhatod. 

Egyszer majd rájövök jól, hogy hogyan is működik ez. Egyelőre maradok a Go-nál, ahhoz nem kell olvasni semmit :)


4 megjegyzés:

  1. A shougi-val kapcsolatban kommentelnék, ugyanis nekem megvan és tudom a szabályokat. Sajnos nem volt alkalmunk játszani.

    - minden figura alakra teljesen ugyanolyan

    Igen, bér, ha kicsit megfigyeled, 4 méret van:
    a király a legnagyobb
    a bástya és futók a 2. sorban annál kisebbek
    a többi bábu az utolsó sorban még kisebbek
    a parasztok a 3. sorban meg a legkisebbek

    - ezeknek a szinűk se különbözik egy dekát se

    Ezt én is furcsáltam először, hogy miért jó nekik, hogy megzavarják magukat, de igazából egyszerű, mert pont az 5. pontod miatt van így

    - kizárólag a rájuk irt (persze hogy stilizált) kanjik alapján kéne tudnod, hogy melyik melyik

    Ez elsőre nehéznek hangzik, de nekem van egy cheatsheetem, amiben mutatja, hogy melyik bábu hogyan tud lépni, hogy meg tudjam különböztetni őket.
    Pontosan 3 játék után már nem is kellett nekem a cheatsheet és pontosan tudtam, hogy melyik bábu hogyan lép, mert már felismerem a bizonyos, egyedi vonásokat a kanjikból a bábukon, meg az 1. pontban említett méretekből

    - Bár minden figurénak a sakkhoz hasonló lépésstruktúrája van, de ezek jellemzően nem túl egyszerűek, kb minden figura valamilyen variáció a lóra, tehát előre és oldalra is tud valamennyit menni.

    Ez viszont nem igaz, egy loval unit van, és az butább, mint a sakkban a ló, mert ez csak előre kettőt tud menni, és egyet oldalra, vagyis csak 2 lehetséges lépése lehet

    - Ami biztos, hogy a leszedett figurákat megkapod és sajátodként használhatod.

    Jaja, ettől is izgalmas a shougi. Érdekesség amúgy, hogy azt gondolnád elsőre, hogy leütsz pár bábut az ellenféltől, aztán leteszed magadnak, és azt gondolhatod, hogy iszonyat nagy tisztelőnyöd lesz, és simán lezúzod az ellenfeled, de valójában nem, és tömörülni fognak a bábuid, és könnyen elveszíted őket. Úgyhogy meg kell fontolni.

    Elég fasza játék amúgy, és ajánlom.
    Ha gondolod, elmagyarázom neked a szabályokat neten keresztül, és játszhatunk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na erre mindenképp igényt tartanék! Szimpatikus volt amit láttam, csak eléggé lekötött az, hogy a játékosok beszédét megértsem, lévén ha nem direktbe hozzád, hanem egymás között beszélnek, akkor ez mocsoknehéz. Meg majd a cheatsheet is onegáj! :D

      Törlés
  2. Akkor a deszkán baszott kúrva nehéz lenne?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te,ezt még én se hallottam :D De akkor már megmutatom nekik a "narancs,tetves és dugó" című örökzöldet :D

      Törlés