2012. november 8., csütörtök

"Mi sül ki ebből?" 1. rész

Miután az elmúlt héten úgy-ahogy sikerült bevásárolni mindenféle alapanyagból, elkezdtem végre saját kajákat csináni, ebből osztanék meg egy végtelenűl egyszerűt, az onigirit. 

Ez nem más, mint egy háromszög alakú rízsgombóc, aminek vagy a közepére raknak valami tartalmasabb ételt (hal, hús, zöldség), vagy valami ízesítőt kevernek a rízsbe. Fogyasztása kb. a mi szendvicsünkhöz hasonlít a legjobban, reggeli-uzsonna-vacsora, de 3-4 darab egy ebédet is megold.


Lássuk hogy mi kell egy ilyenhez.

- rízs, és nem is akármilyen. Aki most a fényezetlen b-minőségű barna gyorsrízs felé kezd el gondolkodni, az menjen kicsit távolabb a gépe hangfalától, mert üvölteni fogok az irányába. A mi összes létező rízsfajtánk ugyanis alapvetően nem tapad össze, és teljes más íze van. Ehhez japán rízs kell. Ezt, a később emített összes összetevővel együtt, vagy a vásárcsarnok alagsorában lévő ázsiai boltban érdemes keresni, vagy talán a culinarisban, de ebben nem vagyok biztos. A jázminrízs sem az igazi pont ezért, arról nem is beszélve, hogy ízre is teljesen mások ezek.

- valami, amit beleraksz a közepébe. Tradícionálisan savanyú szilvát, nyers halat majonézes tonhalat, sülthúst, kaviárt raknak bele, de megteszi tojáslepény, vagy bármi amit éppen találsz otthon.

- nori, vagyis szárított algalapok. 

opcionális a dologhoz a rízsfőző. Ezt nálunk is láttam már árulni, olyan mint a krumplisütő, csak rízst főz neked. Nagyon paraktikus, hozzá se kell nyúlni egy gomb megnyomásán kívül, és órákon keresztül melegen tartja a rízst az ember kedvéért. Szóval bármilyen módon el lehet készíteni a rízst, én a rízsfőzőt használtam. 


Először is fontos, hogy a japán rízst meg kell mostni, nem egyszer, legalább háromszor. Kivéve, ha az ember szemfüles és előremosott rízst vesz, de nincsenek illúzióim hogy otthon milyen a kínálat, jó ha egyfajtát talál az ember.

Ezután a rízfőzőben állni hagytam vagy fél órát hogy kicsit puhuljon, majd ment a program. 

Amí a rízs készült, megcsináltam a tölteléket: mivel egyrészt nem tudtam, milyen lesz, másrészt nem akartam drága összetevőkkel kísértletezni, két, viszosnylag olcsó összetvőt válogattam ki: savanyú szilvát (umeboshi) és dashi-ízesítőt. Ebből az ízesítő ilyen fűszerkeverék, amit a már elkészült, forró rízsbe kever az ember. 
A szilvával annyi a dolgod, hogy ki kell magozni. Ez nem túl macerás. 



Ha a rízs kicsit kihült, jön az igazi munkaművelet. meg kell fogni a rízsből egy tenyérnyit, a szilvás esetében csinálni a közepébe egy kis lyukat és beletenni a szilvát, majd összehajtani. Ezt követi az a nehezen elmagyarázató dolog, hogy az egyik tenyereddel csinálsz egy U formát, a másikat ráhajtod, és elkezded görgetni a rízsgombócot. Az eredmény egy temészetes hármoszög lesz. Ezt nehéz elmagyarázni, tapasztalni kell, de a youtubon kismillió videó van, ahonnan elleshető, hogy kell, én is onnan néztem :) Fontos, hogy minden gombóc után sós vízzel mossunk kezet, hogy ne tapadjon a kaja fele a kezünkre.

Ha kész az egész, akkor egy darab algalapot rátesz az ember az egyik oldalára, ennek szerepe pusztán annyi, hogy legyen mivel megfogni evés közben, ugyanis a rízs ragad. Nem kicsit, nagyon




Ez itt a végeredmény. És ez minden előismeret nélkül, elsőre, úgyhogy sztem ennél jobbat mindenki tud az olvasótáborban. Lehet menni alapanyagot vadászni :)




6 megjegyzés:

  1. Nagyon menő! :)
    De én inkább csak olvasom. :))

    VálaszTörlés
  2. Ez a rizsfőző komolyabbnak látszik, mint ami otthon volt.

    VálaszTörlés
  3. Hrrrg ilyet szívesen hegesztenék! Kár h olyan drága az alapanyag itt. Majd ha rámszakad a bank azért csinálok.

    VálaszTörlés
  4. már nem a vásárcsarnok aljában vannak, hanem mellette a sarki ex-vasedény üzletbe költöztek be, és a múlt heti vásárlásom alkalmával kb 3-4 fajta japán rizst is láttam, úgyhogy hajrá, lehet próbálkozni! (rizsfőző gép meg potom áron van az ázsia centerben)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg, rémlik hogy valaki más is mondta még régebben,h ogy el fognak költözni...szerencsére akkor nem túl messze :D

      Törlés