Csütörtökön rá
kellett döbbennem, hogy menthetetlenül elkezdődött az egyetem, és ezek közül a
legsűrűbb nap épp a csütörtök lett. Volt itt minden, fogalmazásóra ahol a
hivatalos írásmódra próbálnak minket rászoktatni. Én már voltam egy ilyenen 2
éve, úgyhogy egyelőre ne sok újat hallottam, de a többiek előképzettségét
elnézve lesz dolga tanárnak bőven…
Nagyon röviden
arról szól ez az egész, hogy amikor japánul valamilyen hivatalos, félhivatalos
beadványt – pl. egy esszét – írsz, akkor bizonyos tartalmi és formai
követelményeket be kell tartani. Egyrészt nyilván van egy szerkezete a japán
esszének, ami kicsit eltér a nálunk megszokottól, de azért ez nem akkora
vasziszdasz. Ami viszont már kicsit keményebb dió, az a szóhasználat. Vannak
ugyanis bizonyos szavak, kifejezések és nyelvtani szerkezetek, amik valamiért
kerülendőek. Ilyen magyarban is van, bár nem ennyire sűrűn fordul elő. Elég
csak arra gondolni, hogy egy szakdolgozatban a ”kocsi”, vagy ”autó” helyett
gyakrabban látni leírva azt, hogy ”személygépjármű”. Na, ez is ilyen, csak
sokkal több, és bizonyos nyelvtani kötöttséget is jelent, ami nálunk nem
annyira jellemző. Most azt hadd ne számítsam már ide hogy élőbeszédben simán
járható az, hogy „tegnap voltam moziba’ ”. Ennél azért kicsit cizelláltabb dolgokról
van szó.
Volt emellett
alkotmányjogi szeminárium is, ahol igencsak fel lett adva a lecke, amikor fel
kellett dolgoznom egy 8 oldalas előadást a magántitok védelme és az önkifejezés
szabadsága közötti összefüggésekről. Mindezt úgy, hogy a tanár beszédstílusa
finoman szólva is nehezen érthető, ebben a japán osztálytársaim (!!!négy) is
megerősítettek. Ők úgy írták le a tanár beszédét, hogy ”machine gun talk”,
illetve ennek a japánosítottan kiejtett verziójával, meg e próbálom felidézni
mert leírva szörnyen mutatna. De legalább tudom, hogy létezik ez a kifejezés,
hallottam már korábban, de azt hittem, csak úgy kitalálták.
A lényeg azonban
még reggel volt. Régi olvasóim még emlékezhetnek hogy anno kendóztam lelkesen 6
éves gyerekek társaságában (is), mint ilyen kulturális program. Na, ilyen most
is van, csakhogy ezúttal valamiért kendó nem indul, maradt három választási
lehetőség.
-
Először
is lehet dzsúdózni. Ez nekem sose volt szimpatikus, a harcművészetekhez amennyi
közöm volt is, mindig inkább azok a válfajok jöttek be ahol nem kell
közvetlenül erővel megütni senkit (pl. aikidó).
-
Lehetne
zenélni, samiszen, kotó. Namost ezzel két gond van, ami a következő három. Először
is, végig seizában kell ülni, ami ez a szörnyű japánülés, amihez nyugati ember
alkatilag nagyon nehezen szokik hozzá, mivel a lábunknak más arányai vannak.
Ezt nem én találtam ki, japánok mondták. Másrészt aki már látott/hallott engem
bármilyen zenés tevékenység közben, annak be kell látnia, hogy számos előnyös tulajdonságom
között a zenei hallás még egy nagyon pofátlan önéletrajzba se férne bele.
Harmadszor pedig az egész legvégén egy előadás keretében produkálnunk kell
magunkat, amihez – a fentiek ismeretében – még jólfejlett exhibicionista
hajlamaim mellett sincs sok kedvem. Úgyhogy nem maradt más ezek után mint a…
-
Japán
művészet. Ezt egy idős bácsi tartja, és átfogóan semmitmondó nevével
összhangban elég sok minden van benne. Rajz, festészet, ilyen kerámia meg
ilyenek, meg egy adag művtöri.
Úgyhogy végül ez
utóbbi lett a nyerő. Bár ehhez sincs különösebb érzékem – most kap minden
valaha élt rajztanárom a szívéhez – de a fenti választékból még mindig ez volt
a legvállalhatóbb, és még valamennyire érdekel is, bár a művészetnek eddig
leginkább a fogyasztói oldalán, úgymond end-userként voltam csak jelen. Node
lássuk, mit lehet ebből kihozni!
Először kicsit
érdekesre sikeredett az első óra, mert az órára amúgy még járó diákok szinte
mind a kezdő japáncsoportban vannak, akiknek azt mondták, hogy „a héten még nem
lesznek órák”, és ők ezt úgy értették, hogy akkor a spec. kulturális órák se. A
haladó csoportnak meg ütközik az egyik órájával, de mivel én azt már
teljesítettem egy évvel korábban, nekem ez nem volt akadály. Szóval úgy alakult,
hogy egyedül vettem részt az órán a rendkívül lelkes bácsi segédletével.
Először is kicsit
eligazított, hogy milyen órán vagyok meg mit fogunk itt csinálni. Mint hamar
kiderült, egyáltalán nem zavarta, hogy csak én vagyok, tavalyelőtt egy darab
embernek tartott fél évig órát minden gond nélkül. Azért remélem, leszünk többen.
Az óra
tagadhatatlanul legérdekesebb része az volt, amikor különféle magával hozott
festményeket mutatott a bácsi. Ezt a kinyitható képet pl. ő csinálta.
Több érdekes
dolog is van ezen. Egyrészt, ez ilyen kihajtható cucc, aminek az esztétikum
mellett praktikus szerepe is volt régen. Térelválasztó, egyfajta fal volt a
lakásban, de csak ha éppen szükség volt rá: elővették, megnézték, vagy éppen
megmutatták a vendégeknek, aztán összecsukták és mehetett a szekrény tetejére.
De ha épp vendégek jöttek, és mondjuk rendetlenség volt, vagy beteg ember volt,
akit el akartak tenni valahová, akkor az ilyen képek egyfajta paravánként
szolgáltak.
Emellett érdekes
az is, hogy bár nehéznek tűnik, de az egész papírból van – ezért alakította ki
rajta az idő ezeket a papírfalakra jellemző kockákat, mintha minta lenne – és
meglepően könnyű. Ami feltűnt még, hogy a térkihasználás elég szokatlan európai
szemnek, a kép lényeges része kb. a bal alsó sarokban van, a kép jó egyharmadán
semmi nincs. Anélkül hogy részletesen belemennék – nem vagyok szakértő ugyanis –
ez a nekünk pazarlónak tűnő mentalitás a japán művészet buddhista gyökereiből
fakad, ahol a ”semmi” is ”valami”, egyfajta értékkel bíró dolog. Ez az az
üresség, ami az elemek között is ottvan náluk, és igazából úgy tartják, hogy a
semmiben bennevan mindennek a lehetősége, ezért értékesebb is adott esetben a
tényleges dolgoknál. Valami köze a megvilágosodáshoz is lehet, de ennyire már
tényleg nem akarok belemenni, mert nem értek hozzá, utánanézni meg lusta
vagyok, ez egy japán gasztró…izé, élményblog, a művészeti hajlammal megáldott
olvasók biztos találnak a neten sok infót J
Volt még ilyen
bagoly is, ami, bár ránézésre ősinek tűnik, de olyan 60 éves csak kb. Ecsettel,
tussal készült, és nagyon megtetszett.
Noshát, ezekután
elkerülhetetlen volt, hogy én is alkossak valamit, legalábbis a bácsi nagyon
vigyorgott, az meg ezeknél jót nem szokott jelenteni. Miután elkészítettük a
tintát – ez itt egy procedúra, dolgozz csak meg az eszközeidért is –, először
egy viszonylag egyszerű gyakorlattal próbált volna rávezetni a vonalvezetésre,
meg hogy hogy kell vonásokat húzni: egy tusrajzot kellett vékony papíron
átmásolni. Na, EZT nem fotóztam le, ami kár, mert ez sikerült még a legjobban.
Aztán áttértünk mindenféle egyéb tusfestéssel egybekötött formákra, amik végül
a bambuszligetben csúcsosodtak ki. Ilyet biztos, hogy mindenki látott már, jó
esetben így néznek ki.
Alant meg az én
kreálmányom figyelhető meg.
Close enough.
Hát igen...nem a rajztudásodért szeretlek.
VálaszTörlésAzt, hogy nemzenére mentél meg tudom érteni. Miután 6 éves korodban egy évig szolfézst tanultál be akartalak íratni zongorára.A tanárnő-akit jól ismertem-csak ennyit kérdezett: Muszáj ennek a gyereknek zenét tanulnia?
Ismerem a korlátaimat :D
TörlésMindig érdekelt, hogy miért szeretik ennyire a bambuszt, mint művészeti elemet? Oké, én mint teljesen laikus, valamiféle elképzelésem van, de azért egy magyarázatot szívesen vennék.
VálaszTörlésA záró "close enough"-on felröhögtem hangosan, és elképzeltem azt a bizonyos rajzolt figurát a Te fejeddel :)
VálaszTörlés