2013. augusztus 21., szerda

Challange accepted!

(augusztus 5)

Ha már sikeresen a tanulmányokra fogtam a blog ideiglenes tetszhalálát, nosza, beszéljünk egy kicsit a vizsgákról, meg az ezzel járó mizériáról. 

Szóval az úgy volt, hogy nekem igazából ANNYIRA sok tétje nincs az itteni tanulmányoknak. Legalábbis alapvetően így volt, lévén hogy a krediteket semmilyen módon nem tudom elszámoltatni otthon. Ennek ellenére azért próbáltam nem ellazulni a dolgot az alábbi körülmények miatt:

- Ha már ösztöndíjat tolnak alám, akkor elég hülyén venné ki magát ha épphogycsak átmennék mindenből.
- Azért büszkeség is van a világon
- Gondolnom kellett arra, hogy az én itteni teljesítményem alapján ítélik majd meg a magyar diákokat, és esetleg ez aktívan kihathat arra, hogy hogyan fognak egy esetleges későbbi pályázóhoz viszonyulni fognak. Úgyhogy az elődeim meg az utánam jövő iránti tiszteletből is úgy gondoltam, azért próbáljuk már meg a maximumot kihozni ebből az egészből
- Végül de nem utolsó sorban, ha bármilyen formában esetleg felmerül az, hogy én ide visszajöjjek, akkor nem árt a tanárokkal jóban lenni meg valami értékelhető track recordot hagyni magam után.


Szóval mindezek miatt úgy döntöttem hogy a lehetőségekhez mérten komolyan veszem ezt az egészet. így aztán előállt a következő repertoár olyan 2 héttel ezelőtt, azaz július 20 táján:

- 5 írásbeli viszga
- 2 beadandó 

Volt ezt megelőzően még 2 prezentáció meg 3 beadandó, de ezeket nem számítom a vizsgákhoz mert egyrészt a hivatalos vizsgaidőszak előtt voltak, másrészt meg akkor számíthatnám az egész félévet mert minden héten volt 1-2 beadandó, és prezentációkat is elég gyakran kellett tartani. Szóval induljunk ki a fenti adagból. Mindennek az abszolválására volt egy olyan hét, ami alatt az összes vizsga lezajlott. Azt, hogy ezekre mikor tanul az ember, nem igazán gondolja itt át senki, lévén hivatalos értelemben vet vizsgaidőszak nincs, tehát nem az van hogy 6 hétig be se teszed a lábad az egyetemre és azalatt abszolválod az egészet. Van bő egy heted, előre meghatározott időpontokkal, azt ennyi, old meg. 

Ez alapján elég reménytelennek hathat a dolog, de van pár könnyítő tényező:

- a szóbeli vizsgákról nem hallottak errefelé. Iszonyat halálra vált arccal nézett rám mindenki, akinek elkezdtem mesélni a jogi karos emlékeimet egy-egy jóféle Lábady-vizsgáról pl. :D
- az írásbeli viszgák majdnem minden esetben úgy néznek ki, hogy a tanár ad mondjuk 5 kérdést, és neked ebből kettőt kell választani. Szóval simán lehet, hogy a tananyag egy részéről fogalmad sincs, akkor majd nem azt a kérdést fogod választani. Ezt némileg ellensúlyozza, hogy lehetetlen előre tudni, melyik kérdések lesznek opcionálisak, néha olyan is van, hogy egyik-másik kérdést muszáj választanod.   
- a jelenléted az órákon beleszámít a jegyedbe olyan 20% körüli értékkel. Szóval már azzal félig átmész majdnem, hogy bentvagy az összes órán. 
- És ha mindez nem lenne elég, most a végére hagytam a legledöbbentőbbet: a vizsgák jó részére (5ből 4 volt ilyen) bevihetsz magaddal bármit a tankönyvön kívül (már ha egyáltalán volt, itt kiosztott jegyzetekből oktatnak főleg). Igen, bármit. Saját jegyzet, órán kiosztott fénymásolat, összefoglaló táblázatok, bármi szabad. 

Namost főleg az utolsó pont ami eléggé elgondolkoztatott. Mert az egy dolog, hogy nekem külföldiként külön akadály a nyelvi gát, meg az hogy eléggé lassan írok japánul, ergo időm se volt igazán böngészni a bevitt anyagokat a viszonylag szűkös időimit miatt. De egy japánnak, aki legalább átolvasta az anyagot, nem tudom elképzelni hogy bármiféle nehézséget okozzon legalább minimálisan a bukás elkerüléséhet szükséges pontot összehozni.

Szóval a lényeg, hogy bár egy japánnak valszeg ezek - egy minimális felkészülés esetén, pl előző nap egyszer átolvas mindent, feltéve hogy figyelt az órákon - egyáltalán nem gördítenek akadályt a teljesített félév irányába. Nekem viszont meg kellett birkóznom az alábbi öt tárgyterület szakszókincsével:

- alkotmányjog (ízelítő: alkotmányos alapelvek, jogalkalmazás, alkotmánysértés, alapjogok...)
- kommunikációelmélet (kódolás, explicit mondanivaló, lexikális bővítés, szaturáció...)
- irodalom (oké, itt nem volt túl sok, inkább az volt a probléma hogy elég választékosan fogalmazzak meg vissza tudjam adni egy irodalmi mű értelmét japánul)
- információelmélet (japánul kellett olyanokról nyilatkozni, hogy mi a média és társadalom, meg az információ viszonya, mi a különbség észlelés és emlékezés között...ezek azért lássuk be, anyanyelven se egyszerűek)
- Elméleti nyelvtan (az összes szófaj és igealak neve és alkalmazásának feltételei, meg ilyen nehezen megfogható dolgok hogy "miért éppen ezt a nyelvtant használjuk itt")

Úgyhogy ezek, meg a két beadandó elég erősen feladták a leckét, kb. ezt a két hetet esténként a könyvtárban töltöttem és lelkesen gépeltem/szótáraztam/jegyzeteket írtam. Azért az estéket, mert ettől függetlenül napközben azért vidáman dúlt a suli, nem ám vizsgaszünet vagy valami ilyesmi :)

De végül csak sikerült mindet abszolválni! A legnagyobb problémát nem is a feladatok nehézsége okozta, hanem hogy elég kevés idő volt adva a feladatokra, nekem meg elve az is idő volt hogy kikeressem a szótárból, amit mondani akarok épp, szóval több esetben is belefutottam abba, hogy nem volt időm az összes feladatot megoldani. Azért mindezzel együtt szerintem nem alakultak rosszul, valahol az a csoda hogy egyáltalán képes vagyok egy ilyennek nekifeszülni. Azt még nem lehet tudni, pontosan hogyan alakultak, de én bizakodó vagyok!

Kicsit viszont lefárasztott ez az időszak, ezért a hétvégi tüzijáték-fesztiválig leginkább csak lábadoztam meg próbáltuk így kollektíve feldolgozni az élményt mindenféle "yéééy, vége van!" apropójú ivászatokkal és egyéb kultúrprogramokkal :D


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése