2013. április 16., kedd

Tárgyalok

Kezdem átlátni a félévemet, úgyhogy összehasonlítási alapnak gondoltam írok erről is pár keresetlen szót.

Alapvetően itt az egyetem nem egyetlen kar, hanem egy eléggé nagy területen belül elszórt épületekkel nyújt szolgáltatást különféle karokkal-szakokkal. Nekem alapvetően a hozzáértésem a japán nyelv és kultúra lenne, de ezzel az az alapvető probléma, hogy itt ilyesmi nincs. Kilőve az olyan "ehhez aztán tényleg semmi közöm" szakokat mint a kémikus, orvosi, építészet, két nyilvánvaló választás maradt: A tanárképző, illetve az "információs-társadalom" szak. Az egyetem engem az utóbbira vélt alkalmasnak, ezért alapvetően ide vagyok beosztva. Node. Mivel ők is tisztában vannak vele, hogy csak egy évig vagyok itt, és diploma vagy bármi egyéb ebből ugye nem lesz, ezért konkrét tanterv helyett meg vagyok áldva egy táblázattal és két-három vaskos füzettel, amelyek tartalmazzák az összes létező tárgyat amit itt az egyetemen nyújtanak. Ehhez megkaptam használati utasításnak, hogy "azt veszel fel, amit csak akarsz".
Ez az első félévben azért nem volt különösebb faktor, mert annak dedikált célja, hogy az embert felkészítse erre az egészre, ezért az órák jó 80%-a egy központilag szervezett japántanfolyam keretében zajlott. És csak azért nem 100%, mert én felvettem 3 rendes tárgyat amit szimpatikusnak tűntek (erről asszem írtam is annó, a régi olvasók biztos emlékeznek rá).

Most azonban ennek vége, van ugyen 2-3 japánóra, de a többi teljesen szabadfogású. Ezek ugyanolyan órák, amiket a japán diákok is felvesznek, velük együtt sírunk-nevetünk.

Az órák jellege teljesen változó: 5-6 fős szemináriumok (helyi nevükön "zemi"), csoportbaszerveződős 60fős tömegverekedések, és hagyományos "a tanár beszél te pedig hallgatsz" előadások váltják egymást.
Az első két hét ilyen "próbaverzió", azaz elkötelezettség nélkül beülhetsz bármire; az első órán a tanár csak nagy vonalakban vázolja, miről is lesz szó az órán, a következőn pedig mondjuk tart egy ilyen téma-bevezetőt. Ha ezek alapján tetszik, amit látsz, a második óra végén - vagy legalábbis annak a hétnek a végéig - leadsz egy kis cetlit a tanárnak a neveddel, a reg-kódoddal, és a tárgy infóival. Ha ez megvan, felvetted a tárgyat, már csak annyi dolgod van, hogy a hét végéig leadj a tanulmányin egy papírt az összes felvett tárgyaddal. Ennyi a tárgyfelvétel.

Nem tudom érzékeltétek e.
- nincs neptun
- nincs hajsza az aláírásokért
- nincs kűzdelem a férőhelyekért

Az egész rendszer teljesen manuális, semmilyen elektronikus eleme nincs, cserébe pofonegyszerű, még nekem is sikerül.

Úgyhogy belevetettem magam a tárgyakba a múlt és a mostani héten. Egyelőre részletes ismertetőt még nem tartanék, csak pár szóban ecsetelem azt, amin voltam, aztán majd jövő héttől - lehet hogy napi bejegyzésekkel - mesélek az épp aktuális óráról. Lehetőleg próbáltam mindenre beülni, ami egy kicsit is érdekesnek tűnt, mivel most ezt büntetlenül meg lehet tenni, nem akartam azért lemaradni valamiről, mert nem néztem meg. Ennek eredményeképp eléggé zsúfolt hetem volt, de most már kezdem átlátni, mi is a kínálat, és mit lesz érdemes megnézni.

Lássuk tehát a rövid listát!

- Információelmélet I: Ilyen agyalós, kicsit filozofikus órának tűnik arról, hogy mi a média, mi az információ, ezt hogyan dolgozza fel az ember.
- Japán szövegolvasás I: Na erről menet közben derült ki, hogy az én szintem alatt van eggyel, úgyhogy erre nem fogok bejárni.
- Alkotmányjog I: A szakdogámhoz meg a kutatási témámhoz kell.
- Japán szövegolvasás II: Na, ez már kicsit komolyabb. Félig-meddig szakcikkeket olvasunk, most épp arról, hogy az emberi civilizáció milyen összefüggésben áll a környezeti hatásokkal. Aztán megvitatjuk az olvaottakat. Pöpec
- Japán előadás/beszédkészség : kiejtést,hangsúlyozást és prezentációt gyakorlunk. Fél éve ittvagyok, de úgy érzem ez nem fog megártani
- Család és jog: arra számítottam, hogy a japán sajátosságok (pl családi regiszter) fognak előkerülni, de standard családjogi óra lett belőle, szerintem hanyagolni fogom
- Modern japán irodalom: Murakami Haruki novellák elemzése. Amellett, hogy a kedvenc íróm, a novellaolvasás jó gyakorlásnak tűnik. Majd meglátjuk, gyakorlatban is az e.
- Japán interkulturális kommunikáció: Erre külön megkértek minket, hogy iratkozzunk fel, ugyanis mi vagyunk az interkulturális elem az órán :D Egyelőre még ködös, hogy pontosan miről is fog szólni, de annyi a dolgom, hogy japánokkal beszélgetek, szóval nem tűnik vészesnek
- A japán, mint idegen nyelv oktatása: tanári ambícióim miatt vettem fel, érdekesnek tűnik azért is, mert kicsit belelátok abba, a japánok hogyan is képzelik el a saját nyelvüket, milyen tudatuk, képük van róla.
- A nemiség,  a családi viszonyok,  a halál etikai kérdései: érdekes óra, amin ilyen társadalmi tabutémákat boncolgatunk, ha lehet hinni a bevezetőnek. 
- Japán előadás/beszédkészség :A már korábban említett kommunikációs készségfejlesztő óra párja, ezért is ugyanaz a neve, de az ígéretek szerint teljesen más lesz
- Emberi viszonyok: szociológiai órának tűnik, annyira nem fogott meg
- Fogalmazás: Japán fogalmazás óra, sztem nem fog rosszat tenni. 
- Japán Irodalom a II. Vh után: Közel-modern irodalom, versek, novellák. 
Kommunikációelmélet I: Ez még nem igazán tudom, mi akarna lenni, de semmilyen más érdekes óra nincs aznap délelőtt, szal egyfajta "keljünk fel pénteken" motivációs óraként sztem fel fogom venni.

Úgyhogy ez a választék, jövő héttől majd részletesen is írok hogy melyik milyen!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése