2014. november 28., péntek

Japánban járt az ősz, Első fejezet: Tokyo

A dolog úgy alakult, hogy 4 napot voltunk Tokyoban, bár ebből csak két napot töltöttünk ténylegesen a városban. Bár ezek nem egymás után következtek, de összevonom őket itt most egy bejegyzésbe a hasonló tartalom okán. 

Első nap

Először is nem vesztegettük az időt, a reptérről rögtön városnézésre indultunk délután. Első úti célunk a város északi szeglete volt, amit templomnegyednek hívnak, és eddig még én se nagyon jártam arra. Nem véletlenül, mivel metró nem jár arra, a Tokyoi buszközlekedést meg eleddig elkerültem. Namajdmost! Szerencsére az előző postban említett ismerős velünk tartott, úgyhogy nem egyedül kellett kiigazodnom ebben a kérdésben szerencsére. A vártnál gyorsabban haladt velünk a gépezet az aznapi első állomásunk, egy régi villa irányába. 

Erről azt kell tudni, hogy valamikor a 20-as években épült, és a tulaja egy gazdag vállalattulajdonos volt. A cél az volt, hogy a kor viszonyainak és divatjának megfelelően egy korszerű luxusvullát építsenek, hát mit mondjak, sikerült. Külön érdekes volt, hogy bár ebben a korban dúlt a nyugat-imadat Japánban, ilyen szempontból meglehetősen visszafogott a kégli, a nagyrésze inkább hagyományosan japános. Hatalmas területen terül el, van hozzá három külön épület, kert, meg minden amit el lehet képzelni. A család három generáción keresztül lakta, aztán a város megvette tőlük, mert a magas adó kezdett kényelmetlen lenni egy olyan monstrum esetében, amit lakni ugye már rég nem laknak. Ezért lett most egyfajta múzeum, ami bemutatja, hogy milyen körülmények között éltek 180 éve...már ami a gazdagokat illeti. 


A legnyugatosabbnak még ez a szoba nézett ki, székek, asztalok, mindez akkor elég nagy újításnak számított. Persze egyből lejön, hogy nem Londonban járunk, de a szándék azért érzékelhető.


Egy átlagos folyosó, ebből azért már látszik, hogy a fő csapásvonal jóval japánosabb. Az egész komplexum amúgy nagyon nyitott volt, sok tolóajtóval és napfénnyel, meg kilátással a kertre.


Ez egy kis napozószoba volt, ahol kert-hangulata lehetett a nagyérdeműnek anélkül, hogy ki kellett volna ténylegesen mennie a házból, gondolom télen örültek neki nagyon. Ez szintén a modernebb része a háznak, üvegablakok és asztalok, székekkel. Egyik sem volt jellemző errefelé korábban.


Ezek itt két tipikus szoba, volt belőlük vagy 10, itt laktak jellemzően. Az elsőben a bútorzat majdnem teljes hiánya nem bug, hanem feature : ) Csak sejtem, hogy a földrengések gyakorisága miatt alakulhatott így, de egyáltalán nincsenek errefelé agyonbútorozott szobák, és nem is voltak soha. A szék eleve egy modern újítás neki, a nagy, nehéz szekrények úgyis csak rádőlnének valakire (külön tárolórészek voltak), ágy nincs mert a földön aludtak, a kis étkezőasztalt meg csak evéskor hozták be. Az a kis íróasztal a saroknál volt a teljes berendezés. Ebből kifolyólag az átlag japán szoba elég puritán benyomást kelt. Azért a második képen láthattok egy jobban berendezett darabot is, de kb. ez a max. 


A konyha. Itt is látszik mennyire el voltak itt anyagilag eresztve, a konyha akkora önmagában, mint az én egész lakásom. Volt benne minden, mondjuk egy elég népes családra kellett főzni. Külön pluszpont a tűzhelyért, szerintem dédnagyimnál láttam hasonlót anno. Még egy tárolószekrény is volt a közelben.

Volt még egy kis idő a délutánból, ezért ellátogattunk egy sintó szentélybe, ami egy nagy park közepén volt, ilyen árnyas-ligetes helyen. Bár a sintónál mindig gondban van az ember, nehéz megmondani, hol ér véget az erdő, és hol kezdődik a templom. Nagyon hangulatos volt, tudnék róla még írni, de higgyetek nekem, annyi, de annyi szentélyről lesz még a szó a következő napokban, hogy csak na. Most elégedjetek meg a képekkel :)




Második nap

Egy gyors reggeli után el is indultunk az aznapra kitervelt szó szerint fő műsorszám, a kabuki-színház felé. Első körben csak a jegyet vettük meg, délutánra kellett visszamenni. Azért itt se csúnyák a színházak, nem nagyon kellett keresgélnünk, eléggé kirítt a sok modern épület közül.




Ezután elmentünk megnézni az Asakusa templomot, amiről annyiszor volt már szó, hogy nem igazán részletezném megint. Elég sok időt eltöltöttünk a templom bejárata és a főszentély közötti bevásárlóutcában, ahol szembesülni lehet az összes létező ajándéktárggyal, amivel egy külföldi, vagy japán hazatérhet. Szobrok, ruhák, festmények, ékszerek, hűtőmágnesek, ezerféle édesség, legyező, papucs, kerámiák, és amit még akarhat az ember. Ha valaki egy helyen akarja az összes ajándékvásárlását lerendezni, ennél jobb helyet nem igen talál.

Mivel volt még egy kis időnk az előadás előtt, elmentünk megnézni a színház közelében lévő egyik buddhista templomot, aminek sajántssága, hogy indiai stílusban épült, és ezért sokkal inkább hasonlít egy katolikus templomra, mint bármi másra. Nagy, egybenyíló tér, fő és mellékoltárok, még orgona is volt benne! Erről is megelékeztem már korábban, szóval az érdeklődők egy katt után találnak bővebb infót és képeket.

De elég a csigázásból, úgyis mindenki a kabukiról akar hallani! Az átlag európai annyit tud erről, hogy ez egy japán színházi műfaj, sokat mozognak benne díszes ruhákban és mindenki szamuráj. Őszintén szólva, bár tanultam a dologról, sokkal több konkrétumom nekem sem volt, ezért kíváncsian vártam, mi is fog kisülni a dologból. 

Először is az van, hogy elég sokan lehetnek még a japánok között is hasonló helyzetben, mint én. Van ugye egyrészt a nagy, 5 órás kabuki előadás, amire több guriga jen beülni, és elviszi egy teljes napodat, van benne több szünet is. Erre még közülük is kevesen vállalkoznak, főleg úgy, hogy fogalma nincs az embernek, milyen is lesz igazából, arról nem is beszélve, hogy kicsit olyan, mint  magyar opera: hiába beszélnek magyarul benne, elég nehezen érthető a szöveg. Ehhez itt most vegyük hozzá, hogy archaikus japán nyelven van, amit még a helyiek se értenek meg sokkal könnyebben, mint mondjuk mi az ómagyar mária siralmat. Ennek fényében egy teljes előadásra beülni elég kockázatos vállalkozás. De semmi vész, van megoldás! Vannak ugyanis rövid előadások, amik csak 45 percesek. Ezek jellemzően nem teljes darabok, hanem egy hosszabb kabuki-darab leghíresebb felvonásai, amiknek jellemzően önmagukban is van értelmük, kicsit olyan, mint amikor az ember csak úgy beleteker mondjuk a ponyvaregénybe, és megnézi az órás jelenetet. Szóval ezek a 45 perces darabok önmagukban is szórakoztatóak, függetlenül attól, hogy az ember ismeri-e a teljes történetet vagy sem. Annyi a dologban a csavar, hogy ezek tényleg olcsó jegyek, viszont a kakasülőre szólnak, felidézve az emberben a Jókai-regények diákhangulatát. Emellett már jó előre sorba kell állni, mert egyáltalán nem biztos, hogy ülőhelye is lesz az embernek, nekünk szerencsére lett, bár nem kis tortúra árán. Egyszer odamész sorban állni a jegyért, aztán visszamész sorban állni a beengedéshez is, és eleve odamentünk a legelején még egyszer hogy megtudjuk, egyáltalán mikor van műsor. Persze a jegyeket csak egy meghatározott időponttól árusítják, előre nem lehet őket megvenni, és van olyan 200 összesen. Szóval szép kis tortúra volt, de ennek ellenére nagy volt a tömeg, biztos nem véletlen a rendszer. Mindennek ellenére végül bejutottunk, és elkezdődött az előadás!

Kicsit úgy vagyok ezzel, mint a nó előadásról szóló bejegyzésnél. Nehéz egy színielőadást szavakba öntve visszaadni, bár a nónál ez jóval kézzelfoghatóbb és földhözragadtabb. A történet szerint egy Edoba (Tokyo régi neve) érkező szamurájt megtámadnak a rablók, de ő legyőzi mindet egy inkább humoros, mint hősies küzdelemsorozatban. Ezt meglátja az egyik helyi uraság, aki elámul a szamuráj harci tehetségén, és szállást biztosít számára. 

Lássuk először a színházat magát. Belsőre meglepően hasonló elrendezése volt, mint egy nyugati színháznak, nézőtér, páholyok, a kakasülő, zenekar, színpad. Az egyetlen komoly eltérés az, hogy itt a színészek a nézőtéren keresztül, egy emelvényre ácsolt folyosón jönnek be, és vonulnak le. Gondolom azok a legdrágább helyek, amik ennek a környékén vannak. A kakasülőt viszont szó szerint kellett érteni, kb. 45 fokos szögben lefele kellett nézni, hogy rálásson az ember a színpadra. 

A Színészek nem viselnek álarcot, viszont a ruhájuk díszes jelmez, és az arcuk is festett helyenként. A színpad rendesen meg van csinálva, díszletek mindenfelé, nem kell elképzelni a teljes helyszínt két fenyő alapján. A zenekar érdekes, bár konkrét zene is van, de inkább egyfajta hangeffekt-generátor szerepet töltenek be, pl. kardcsattogás meg ilyenek a harcjeleneteknél. Mindez elég újszerűen hat, és meglepően hatásos volt. 

A darabban szerencsére ne m sokat beszéltek (talán ha a harmada lehetett szöveges rész). Szerencsére, mert ilyen magas hangú recitálás szerű, se nem éneklő se nem beszélő hangon adják elő a mondandójukat, minimális zenei aláfestés mellett, eléggé régies nyelvezettel. Ebből bevallom, leginkább csak a kötőszavakat értettem, a témát úgy ahogy követni tudtam, de a nüánszok már elvesztek sajna. Ez a rész inkább érdekes, mint élvezetes volt.

De a darab nagy része szerencsére nem ez, hanem az a jelenet volt, amikor az útonállók bandája rajtaüt főhősünkön. Na itt valami olyasmi jött, amire nem számítottam, ugyanis itt derült ki számomra, hogy a kabuki nem egy "komoly" műfaj, hanem egy humoros előadásforma. Elég nehéz visszaadni, hogy mi történt, de képzeljetek el egy olyan mixet, amiben ott van a 7 szamuráj, a Kill Bill első részének a végén lévő tömegcsata, és a Bud Sepncer-Terence Hill filmek. A sok rabló ugyanis - bár néha egyszerre is jelen voltak a színen - leginkább egyesével, kettesével próbálta eltángálni a főszereplőt, aki a lehető legváltozatosabb módokon számolt el velük. Mindezt nagyon ötletes kelléktárral megoldva reprezentálták. Az egyik támadónak pl. levágta a lábát, ami egy műanyag láb-protézis formájában le is vált és ő meg egy lábon elugrált a bozótba. Egy másiknak a hátsójából vágott ki egy darabot, amikor is annak ruhájából leesett egy darab és alatta vörös szövet volt, így jelezvén hogy ő bizony vérzik. Volt amikor a szereplők bújócskázni kezdtek egymással, meg sokszor megpróbáltak lesből támadni rá amolyan tomésdzserrisen, amit persze mindig az utolsó pillanatban észrevett.

Szóval érdekes volt, nem mondom, hogy beülnék egy 5 órás változatra, de ilyen töménységben egy bőven érdekes élmény! 

Ja, és a Word szerint a "kakasülő" dúrva, obszcén, vagy bántó szó. Én szerintem meg rossz az, aki rosszra gondol.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése