2014. december 1., hétfő

Japánban járt az ősz, Harmadik fejezet: Kamakura

A valamennyire pihentető Tokyo-i kabukis nap után – már ha az pihentető hogy aznap csak 10 órát mentünk némi megszakítással – ismét egy kicsit távolabbi város, Kamakura felé vettük az irányt. Történelmileg azt kell tudni erről a tengerparti kisvárosról, hogy jó 800 éve rendezkedett itt be az első sógun és udvartartása, és uralták Japánt jó 200 évig. Érdemes megjegyezni, hogy ennek a sógunnak semmi köze ahhoz, aki 1600 körül egyesítette az országot, és akire a legtöbben a „sógun” szó hallatán gondolnak (az ő sírját láttuk két nappal korábban). Viszont attól még elég jelentős történelmi korszak volt itt, és hagyott maga után kultúrát dögivel. 

Ezek közül is kiemelkedik – szó szerint – a kamakurai nagy Buddha szobor. Ez megint egy olyan valami, ami azért fel szokott bukkanni a külföldi médiában is, főleg képeken. Hatalmas bronzszobor, amit valami egészen sajátos öntési technikával készítették sok éve át.



Különlegessége, hogy be is lehet menni. Így nézett ki belülről.
 

Voltak a hátán ezért ablakok is.
 
Ennél többet nehéz mondani róla, elég felemelő látvány volt ez az óriási Buddha amint békésen ücsörgött a templom közepén. Miután ennek hatására kellőképpen megvilágosodtunk, sétáltunk egy kicsit a városban a következő úti célunk, egy nagyobb Buddhista templom irányába. Maga a városka olyan igazi mediterrán nyaralóváros hangulatát kelti, kis házak, utcák, napfény, hegyes-dombos vidék. Nagyobb házak kertekkel, szellős terek, kevés autó és járókelő. Főleg az egyik távolabbi fotón tűnik úgy, mintha valahol a horvát tengerparton lennénk.

  
Mindenesetre a nemsokára elért templom volt az erre a napra rendelt fő buddhista templomunk, annak minden szokásos kellékével. Voltak itt díszes épületek, 


Buddha szobrok,

 és hatalmas kertek is.


Amit viszont ki tudok emelni, mint különlegességet, az a száraz-kert. Ez egy egészen sajátos dolog, amit a zen-buddhizmus termelt ki. A dolog eszmei hátterének fejtegetéséhez nem vagyok elég kompetens, de a lényeg hogy ez egy olyan kert, amiben nincsenek növények igazán, ezért egy csepp víz sem kell a működtetéséhez. Csak szikla és kavics van benne, ez utóbbi szépen formára gereblyézve. Ha sokáig bámulod, megkockáztatom, hogy segít megvilágosodni meg ilyenek. Az biztos, hogy hipnotikus és szép. És bár úgy tűnik, hogy relatíve kevés meló van vele, azért azt a mintát bele kell gereblyézni hetente többször.


Volt még egy kis shintó szentély a templomon belül (ezeken már ki sem akadok), ami egyedülálló módon egy barlangba vezetett. Volt egy csomó szobor a falmélyedésekben gyertyákkal megvilágítva, nagyon hangulatosan körbe lehetett járni.
 
Az egyik szobában pedig faltól-falig ilyen kis szobrok voltak a földön, kicsit ilyen agyaghadsereg-jelleggel. Ezek viszont nem ezeréves dolgok voltak, hanem legjobb esetben is pár hónaposak csak. Az a szokás, hogy veszel egyet, ráírsz egy kívánságot és elhelyezed a szobában, hogy teljesüljön. A jelek szerint sokan hisznek benne.
 

Majd elfelejtettem, a napot nem a nagy Buddha szobornál kezdtük, hanem előtte még elmentünk a pénzmosó-szentélybe. Ez nem valami kelet-európai vándorszentély, hanem egy nevezetesség errefelé. Egy kis shintó szentély fent a hegyekben, kicsit távolabb a várostól, ami több dologról nevezetes.
 

Egyrészt a kígyó a hely fő védőállata, ezért elég sok kígyószobor volt elszórva mindenfelé.

 A helynek különleges, pénzszaporító varázserőt tulajdonítanak továbbá. Ennek több megnyilvánulása is volt, vettem pl. olyan régi pénzérmének látszó valamit, amit a pénztárcámba rakva több pénzem lesz. Most kéretik nem figyelembe venni, hogy hogy lesz több pénzem attól hogy pénzt költök, de végülis a tőzsdézés is ilyen, annál meg ez se rizikósabb :D

Volt viszont még egy dolog: A hely híres arról is, hogy itt csodaforrásból csodavíz jön, és ha megmosod benne a pénzed, és még aznap elköltöd, akkor sokszorosan fog visszajönni. Erre a célra külön pénzmosó edénykék és erre kijelölt helyek voltak. Nyilván a fémpénzre korlátozódott a dolog, meglátjuk milyen hatása lesz :) Itt alant látható a pénzmosóhely.


 Amúgy ebből az egyvelegből nagyon szépen lejön, hogy a shintó az mennyire egy népi hiedelemvilágon alapuló valami. Nincs is igazából szent könyve, meg rituálék vagy egységes szertartások se nagyon, az egész egy ilyen laza, nagyon mélyen gyökerező természetre épülő néphagyomány-halmaz. Valamiért mégis működik, lehet pont azért, mert nem annyira kötött, mint akár a Buddhizmus, vagy más vallások.

A napot ugyancsak egy shintó szentélyben zártuk, ami a környék egyik legnagyobbja volt, lépcsőn kellett felmenni hozzá, és számos épülete és oltárhelyisége volt. Sajna erre már elég későn értünk oda, és ránksötétedett közben, ezért igazán megnézni már nem volt időnk, de azért impozáns volt így is. 



Ezzek kimerítettük az út első felét, holnaptól érkezik az utazás második része, avagy Kyoto és környéke!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése