2014. december 2., kedd

Japánban járt az ősz, Negyedik fejezet: Kyoto (második rész)

A következő nap szintén Kyoto, némileg késleltetett indulással. Rá kellett ugyanis jönnünk, hogyan is működik a zuhanyzó. Ugyanis errefelé – a 2011-es katasztrófa óta legalábbis – komolyan veszik a spórolást, és csak akkor van melegvíz, ha megnyomsz egy gomobot egy – első látásra feleslegesnek tűnő – kapcsolótáblán. Végülis ez szerencsére megoldódott, és semmi sem akadályozhatott meg minket abban, hogy a város nyugati felében lévő Arashiyama kerület felé vegyük az irányt.

Erre a környékre igazából eredetileg a bambuszliget miatt akartunk jönni. Nem, ez nem a japán étterem a rakparton (bár aki értelmes áron akar megközelítőleg jó japán kaját enni, elmehet oda is. Csingggg!!! Ez a hang a szponzorálásból befolyt pénzek hangja, barátaim), hanem egy igazi, tényleges bambuszliget, ami a promóciós fotókon így néz ki.

Ami nem derül ki a képekből, hogy a bambuszliget a városban van. Igazából csak lépésekre a civilizációtól, néhol vasúti sínekkel és boltokkal keresztezetten. Arra mondjuk lehetett számítani, hogy más hatást kelt, ha nem zárják le a fotó kedvéért, hanem tele van emberekkel, akik szintén bedőltek a fotóknak. Arról meg már tényleg nem a bambuszerdő tehet, hogy ősszel kicsit máshogy néz ki, mint amikor a fotók készültek, meg hogy a fotós nyilván spec beállításokkal dolgozott, ezért aztán a zöld nem annyira zöld, meg úgy egyáltalán. A tényleges látvány az alábbiakhoz állt közelebb.

Nem mondom erre se, hogy kifejezetten csúnya lenne, de a képek elég magasra rakták a mércét, és ahhoz képest csalódás volt. Ezt azért akartam mindenképp megosztani, mert nagyon sok helyről hallottam már, hogy ha valaki japánba jön akkor EZT mindenképp látni akarja merthogy hú. Nos, annyira nem hú.

Amivel viszont szerencsénk volt, az az, hogy nem csak ezért volt érdemes ide jönni, sőt, mint kiderült, ezért volt érdemes a legkevésbé. A környék ugyanis eléggé kint van a városból, és számos templom és park van erre, arról nem is beszélve, hogy a helyiek szerint itt a legszebbek a Momijik. Találtunk is hamarosan egy kertet, ami igazolta a hallottakat.

Eleve ritka az, hogy külön fizetni kelljen azért hogy egy kertbe bemehessen az ember, templom vagy ilyesmi nem tartozott hozzá, de ez esetben teljesen megértem a dolgot. Nagy, látványos lombkoronák, kis tekergőző ösvények, és egy olyan általános ”japánkert” érzés lengte be az egészet. El is lófráltunk vagy bő egy órát itt, pedig eleve nem is tudtuk, hogy itt van egy egy ilyen, csak betévedtünk, de nem hiába.

A fő attrakció azonban egy templomegyüttes volt a közelben. Mivel a térképen nem volt túl impozáns jelölése, gyanútlanul tévedtünk csak erre, viszont sikerült ráakadnunk A város egyik legnagyobb területű kertes templomára, amiről kiderült, hogy a világörökség része amúgy. Tele volt emberekkel, a méreteit tekintve legyen elég annyi, hogy külön jegy (és egy óra bóklászás) volt csak a kertet megnézni, hogy aztán egy külön belépővel bemenjünk az épületekbe és azokat is végigjárjuk még egy fél óra alatt, miközben keresztül-kasul átszeltük azokat a kerteket, amiket korábban láttunk. Nem hiába volt a város szélén, egy ekkora valami a belvárosban kivitelezhetetlen lett volna. Tényleg el lehetett veszni a kis ösvényeken, helyenként már-már hegyi kirándulás érzése volt az embernek.

Ezt követően átbuszoztunk a fél városon a Kiyomizudera irányába. Ez az a nagy, hegytetőn lévő templomegyüttes, ahol kétéve is voltam tavasszal, úgyhogy most nem is ismételném magam. Sokat nem változott, most kevesebb volt – bár nem sokkal – a kimonós lány, több volt az őszi falevél.

Sajna a főbb épületek közül többet renováltak épp, ezért nem nagyon lehetett őket megnézni, ez kicsit levont az élményből. Hozzátett viszont, hogy volt egy hangulatos kis kajálda a templomkert közepén, ahol muszáj volt megállnuk egy tésztalevesre (meg némi desszertre az én esetemben)

Lefelé még bementünk persze minden boltba, mert a templomhoz vezető utcácska nagyon hatásvadász módon tele volt édesség- és szuvenírárusokkal. Mire mindet bejártuk, elegünk is lett az aznapból, lévén hogy este még mosni, meg fürdőbe menni is akartunk.

A helyi közfürdők még mindig megbízhatóan működnek és teljesen hétköznapi dolgoknak vannak beállítva. Ez még talán extrábbnak is hatott, mint az átlag, mert volt vagy 4 különböző medence, mindegyikben valamiféle pezsgőfürdő-funkció, és volt még egy kinti medence is, ahol ügyes bambuszfalakkal oldották meg, hogy a külvárosban lehessen egy ”elzárt” kinti medencéd. Amúgy hasonlóan működött, mint az amiről már beszámoltam két éve.

A mosás viszont teljesen újszerű élmény volt, az amerikai filmekből is jól ismert tömegmosodák pusztítanak itt is. Szerencsére egyszerűbb volt, mint vártam, mert csak egy gomb volt az egész mosógépen, hogy véletlenül se tudd elbaszni. Az már külön vicces volt, hogy külön automatából lehetett 20 yenért mosóport venni. Nem volt túl bizalomgerjesztő, de működött.
Ennyi izgalom után értünk vissza a szállásra, ahol éppenhogy volt 8 óra alvásidőnk a másnapi Nara-túra előtt.